Donează     Rugăciune       TV LIVE                          

crestinul si tehnologia crestinul si stiinta

crestinul si stiinta educatia cultura 640Creștinul si Știința-Educația-Cultura - Știința-educația și credința au fost inițial complementare, dar la iluminism s-a produs o ruptură între intelect și credință în percepția societății. Dar Biblia spune că cea mai mare poruncă e să-l iubim pe Dumnezeu, inclusiv cu mintea (Matei 22) și că însușirile lui Dumnezeu se văd în creație (Romani 1), pe care o explorăm prin știință. Mintea e câmpul de bătălie. Cum reconciliem intelectul nostru cu viața spirituală? Să căutăm adevărurile lui Dumnezeu în toate lucrurile, învățând continuu!

Are nevoie biserica de știință? interviu cu dr. Emil Silvestru, geolog

Este știința același lucru cu ateismul?

Am o veste proastă. Toată lumea poartă ochelari. Ochelarii se numesc paradigmă, bias, este viziunea despre lume și viață pe care o avem.

Există doar două viziuni fundamentale despre lume și viață: Teismul care spune că întreaga lume este rezultatul creației unui Dumnezeu, și Naturalismul care spune că lumea există prin căi naturale. Bineînțeles, teismul pleacă de la prezumpția că Dumnezeu este etern, pe când naturalismul spune că materia-energia este eternă. Naturalismul este filozofia conform căreia toate pot fi explicate ca rezultat al unor procese naturale. Nu acceptă la nici un nivel conceptul de supranatural.

Naturalismul există de multă vreme. A înflorit în timpul civilizației grecilor, apoi a dispărut, revenind la suprafață în urma iluminismului, și a fost dus la cele mai înalte culmi în urma publicării cărții lui Charles Darwin - Originea speciilor. Azi, bătălia continuă la un alt nivel, media fiind angajată total în această luptă, ținând în exclusivitate partea naturalismului. Dar media a reușit să mascheze esența problemei: Ce este știința?

emil silvestru interviu 500Sunt multe definiții, iată pe cea a lui Einstein: „știința este o gândire metodică dirijată spre găsirea unor relații între experiențele senzoriale omenești”. Mai simplu: știința este o încercare de a da sens simțurilor noastre.

Este o definiție profundă, pentru că, oricât de complicat ar fi aparatul științific, până la urmă realitatea trebuie demontată la nivelul a ceva ce se adresează simțurilor noastre, fie că e un aparat de măsură, un sunet sau o imagine afișată. Abia apoi putem organiza un aparat matematic care să poată da o expresie abstractă, controlabilă, repetabilă a realității.

În toată această descriere nu există nici o referire la Dumnezeu sau la lipsa lui Dumnezeu. Știința este o încercare omenească de a înțelege realitatea. Realitatea poate fi înțeleasă prin prisma unei creații, sau prin prisma naturalismului și a evoluției de la ceva simplu la ceva complex. Dar acestea două ar trebui să fie concluzii ale întreprinderii științifice. Pornim la drum să vedem de unde vine realitatea din jur, și unde merge, o descompunem la nivelul simțurilor noastre, încercăm să găsim relații care controlează elementele respective, cum a spus Einstein, și apoi tragem concluziile.

stiinta header arenevoiebisericadestiinta

Dacă concluzia este că Dumnezeu e acolo, lăsându-și semnătura în fiecare colțișor al Universului, foarte bine! Dacă concluzia este că Dumnezeu e de negăsit, foarte bine! Dar aceasta ar trebui să fie concluzia științei, nu premiza de plecare. Din păcate, azi, știința este considerată numai explicarea lumii pe cale naturală, fără Dumnezeu. Deci concluzia devine imediat paradigma. Este o inversiune, ilogică și neștiințifică, care însă are de-a face cu o filozofie: ateismul.

Big Bang-ul începe cu un moment supranatural, inexplicabil, deci nu putem acuza creaționismul ca fiind religie iar naturalismul ca nefiind religie, câtă vreme și acesta începe cu un moment religios. Ca să fim cinstiți, trebuie să recunoaștem că nici creația, nici evoluția nu pot fi dovedite științific. Deci filosofiile pe care se construiesc aceste idei sunt prin definiție niște forme de religie.

Trebuie să înțelegem foarte clar că spre deosebire de creaționismul biblic (care este o interpretare exegetică a textului biblic), creaționismul științific nu pleacă de la textul Bibliei, ci de la interpretarea acelorași fapte științifice ca și evoluționiștii, dar într-o paradigmă diferită. Ceea ce diferă fundamental este elementul timp. Toate celălalte lucruri sunt practic procese biologice, geologice, etc, lucruri naturale ce se găsesc în realitate. Dar momentul în care reducem drastic elementul timp, evoluția de la sine se anulează, pentru că fără un timp extrem de îndelungat, ea nu poate exista. Și dacă nu există evoluție, bineînțeles că trebuie să existe creație, altă alternativă nu există. Aceasta este problema fundamentală: naturalism sau creaționism.


Verdictul stiintei: Creatie - seria 6, episodul 4 - Stiinta este oare acelasi lucru cu ateismul?

Asistăm uneori la un anti-intelectualizare în lumea evanghelică? E normal să divorțăm știința de creștinism?

După părerea mea, de prea multă vreme creștinul de rând este incapabil să dea răspunsuri la întrebări încuietoare, adresate din afara Bibliei, și venind din direcția științei. În ortodoxie există o înțeleaptă apropiere între cler și intelectualii mireni, foarte des intelectuali de mare clasă, care se integrează ușor în ansamblul Bisericii.

E însă o mare deosebire - în general Biserica Ortodoxă nu este afectată în așa mare măsură de problema creației, vârstei Pământului, și alte asemenea probleme, pentru că ortodoxia este în primul rând o formă de creștinism a misterului lui Dumnezeu, diferită de empirismul evanghelic.

Din lipsă de răspunsuri clare, de exemplu la întrebarea dacă dinozaurii și Biblia au ceva în comun, unii creștini au refuzat să creadă că dinozaurii au existat cu adevărat. Asta e o formă de anti-intelectualism, să admitem. Dar trebuie să departajăm lucrurile – în lumea evanghelică există o elită intelectuală de bună calitate, care scrie mai puțin în zona spirituală și mai mult în zona filozofiei și a științei, dar creștinul evanghelic de rând rămâne oarecum în urmă, e un mare decalaj. Aici e marea problemă, Biserica ar trebui să fie locul în care cele două sfere, a intelectualului și a creștinului “spiritual direct”, să se întâlnească și să se armonizeze, învățând unul de la celălalt.

Personal, o văd eu însumi, petrecând mult timp în domeniul științei și încercând să o fac accesibilă și corentă cu dogma creștină, petrec mai puțin timp studiind Scriptura, aprofundând Scriptura și problemele spirituale. Și de câte ori mă găsesc într-o biserică în care se prezintă Biblia, se explică în adâncime, mă hrănesc eu, primesc hrană spirituală. Dar cred că accentuarea doar a acestei laturi a lumii evanghelice îi duce pe unii să eticheteze în ansamblul lor pe evanghelici ca anti-intelectuali.

Cred sincer că dacă i se dă frâu liber, orice formă de intelectualism sfârșește în stângism, în marxism sau mai rău. În momentul în care am scos elementul de referință absolut, în cazul teologiei - Biblia - am luat-o pe calea stângismului, care neagă divinitatea în cele din urmă. Mai există însă un aspect, cred că o greșeală de fond: transformarea teologiei în ramură a științei. Pe zi ce trece, teologia se îndepărtează de Scriptură, pentru că dacă teologia aplică aparatul științific de investigație, trebuie să analizeze un text. Dar toate analizele de o factură conformă spiritului Scripturii, ce mențin teologia aproape de Scriptură, au fost deja făcute în trecut. Acum se caută să se facă altceva, dar astfel teologia se îndepărtează treptat de sursă.

Teologia ar trebui mutată din a fi o formă a științei, într-un alt sector, unic. S-a ajuns să se interpreteze lucruri în Scriptură, nu din Scriptură. Darwin însuși avea pregătire universitară în teologie, dar obținută în așa fel încât nu a trebuit nici măcar să citească Biblia, ce teologie este asta? Teologia liberală îndepărtează Biserica de Scriptură. Cineva trebuie să ne aducă înapoi la ea.

Eu cred sincer că acest creaționism de Pământ tânăr poate oferi o cale de reîntoarcere. Când un teolog e convins că se pot armoniza descoperirile științifice cu o interpretare în spiritul Scripturii, se vor întoarce la teologia adevărată. Dar câtă vreme știința pare să infirme lucrurile, e normal că și teologia încearcă să se păstreze în acord cu elita intelectuală. Nu contează ce procent din comunitatea științifică crede altfel, contează faptul că ceea ce oferim noi, oamenii de știință creștini, așa puțini cum suntem, reprezintă o alternativă creaționistă viabilă, ce nu poate fi respinsă logic. Acum teologii nu au nici o scuză, pentru că alternativa coerentă la evoluționism există, rămâne alegerea lor să o îmbrățișeze.


Verdictul stiintei: Creatie - seria 6, episodul 6 - Are nevoie biserica de stiinta?

extras din Verdictul Științei: Creație, emisiune difuzată în fiecare luni la 17:30, la Alfa Omega TV

  Aboneaza-te gratuit la revista AOTV Magazin

Articol tiparit in revista Alfa Omega TV Magazin 5.6 - Stiinta si credinta(noiembrie-decembrie 2015). Aceasta revista se distribuie gratuit, aboneaza-te sa o primesti acasa: www.alfaomega.tv/revista

creationism sectiune