Donează     Rugăciune       TV LIVE                          

Yoga - șapte căi de mântuire în Hinduism, și perspectiva creștină

O prezentare de Vishal Mangalwadi, intelectual creștin indian

Yoga este extrem de populară în Occidentul postmodern. Este materia reală? Este trupul real? Contează numai condiția fizică, sau e real și domeniul spiritual, ambele domenii trebuind luate în considerare? Acestea sunt subiectele importante despre care vom trata astăzi. Vom vorbi despre yoga clasică și yoga postmodernă, care preia lucruri de la alte discipline, fără a ține cont de cadrul său.

Acum câteva săptămâni, în urma unei căutări pe Google, am găsit peste 86 de milioane de pagini despre yoga. Despre yoga și sănătate am găsit vreo 37 de milioane de pagini. Iată cât e de populară yoga! La Hollywood, o avem pe Madonna, care reprezintă tipul femeii postmoderne. Acum poți împrumuta din orice tradiție absolut tot ce vrei, cum vrei, fără a te preocupa că trebuie să respecți cultura respectivă, rădăcinile, tradițiile și asocierile acesteia. Madonna e reprezentanta postmodernismului. Pe de o parte, poate fi o ‘’fată materialistă’’, ca și cum domeniul spiritual nu ar exista, iar, pe de altă parte, poate fi o fată spirituală, conducând mișcarea de reînviere a tradiției cabala la Hollywood.

Yoga a început ca făcând parte din aspectul practic al filosofiei samkhya. Aceasta a reprezentat un sistem dualist. Există două realități supreme: trupul/materia și sufletul/sinele. Problema oamenilor e că cele două s-au amestecat, iar salvarea constă în izolarea sinelui de trup, adică a sufletului de materie. Este exact opusul integrării trupului, sufletului și spiritului. Yoga postmodernă integrează trupul, sufletul și spiritul.

Însă e important faptul că Madonna, fata materialistă, este opusul lui Shirley MacLaine, care a scris cărțile ‘’Călătorie în interior’’, ‘’Dansând în lumină’’ și ‘’Pe vârful stelelor’’. Ray, antrenorul personal al Madonnei, a scris cartea ‘’Fitness Is Religion’’, în care spune că, pentru el și Madonna, fitnessul este o religie. Dacă ești o fată materialistă, materia este reală și trupul este real, atunci religia presupune să-ți îngrijești trupul. Atunci religia nu are nimic de-a face cu spiritul și cu sufletul, ci presupune doar îngrijirea trupului. El spune că dieta și exercițiile sunt ritualurile religiei noastre și noi ne îngrijim trupul în mod serios și conștiincios. În timp ce ‘’fata materialistă’’ își îngrijește trupul, pentru Shirley MacLaine, spiritualitatea înseamnă ieșirea din trup.

În cartea ‘’Pe vârful stelelor’’, Shirley MacLaine oferă descrieri lungi despre cum diferiți oameni au ajutat-o să iasă din trupul ei. În timp ce trupul ei zăcea pe malul unui râu din America de Sud, spiritul îi plutea deasupra corpului, privind în jos la trup și la oamenii care vorbeau despre ea. Acea experiență extracorporală a lui Shirley MacLaine este ceea ce se căuta prin practica yoga inițială. Mulți practicanți de yoga încă mai caută acest lucru.

În anumite feluri, multe practici yoga din Occident sunt imitații ale practicii yoga originală. În timp ce practica yoga originală presupune izolarea sufletului de trup, yoga postmodernă presupune integrarea sufletului în trup, cel puțin în teorie. Aceasta nu presupune unirea sufletului cu trupul și spiritul, ci înseamnă trupuri în formă, dar minți umflate și suflete moarte. Deseori vedem trupuri flexibile și suflete inflexibile. Acest lucru trebuie tratat cu mare seriozitate.

În hinduism, yoga e un termen generic pentru ‘’salvare’’, sau o modalitate de salvare. Moksha, sau samadhi, înseamnă ‘’eliberare’’, iar yoga e calea care duce la eliberare. De ce e yoga calea spre eliberare? Să înțelegem esența metafizicii hinduse: realitatea e un tot, iar omul e dumnezeu. Dumnezeu e în tine, iar sufletul tău este sinele divin, așa că eliberarea înseamnă auto-împlinire. Problema noastră e că nu știm că totul e una, credem că toate lucrurile sunt diferite, că suntem diferiți de cei de lângă noi, de scaunele pe care stăm și așa mai departe. În hinduism, realitatea e că universul material solid nu există și totul este o singură conștiință, Brahma, dumnezeu. Tu ești dumnezeu, iar dumnezeu e în tine. Cum reușești să înțelegi acest lucru și să devii conștient de sine? Prin practica yoga.

Yoga e modalitatea sau tehnica prin care experimentăm unitatea cu tot ce ne înconjoară. Când vorbim de realizarea sinelui, ne referim la faptul că, în hinduism, salvarea ține de percepție, bazându-se pe a vedea, a înțelege, a experimenta. Fiind vorba de un concept străin, pentru a ne ajuta să înțelegem, ar trebui să-l comparăm cu alte mentalități.

Dacă ești un adevărat adept al materialismului și crezi că numai materia și natura există și nu există domeniu supranatural, nici Dumnezeu și nici spirit, atunci problema noastră o constituie evoluția sau biologia. Evoluția ne-a făcut răi, sau, cel puțin, pe soții și soțiile noastre. Așadar, de vină sunt evoluția și genele. Soluția ar fi ingineria genetică sau ingineria chimică, acestea putându-ne modifica genele pentru ca noi să devenim tandri, plini de compasiune, buni și iertători. Aceasta ar fi salvarea noastră: modificarea chimică sau psihologică, refacerea sau reeducarea noastră. Aceasta e mentalitatea materialistă: problema e de natură biologică, iar soluția o oferă ingineria genetică.

Evreii au o altă mentalitate... Evreii consideră că la baza problemei omenirii stă răzvrătirea împotriva lui Dumnezeu, păcatul. Noi suntem niște răzvrătiți fiindcă ne-am răsculat împotriva lui Dumnezeu și ne-am îndepărtat de El. Drept urmare, asemănarea noastră cu Dumnezeu a fost deformată. Noi am fost niște creaturi frumoase și perfecte despre care, privindu-le, Dumnezeu putea spune că a făcut ceva foarte bine. Bărbatul era foarte bine creat, la fel și femeia, însă noi am căzut în păcat. Ca urmare a răzvrătirii noastre morale, mințile și inimile noastre au devenit corupte, iar o parte din această denaturare este și genetică. Însă totul se datorează răzvrătirii împotriva lui Dumnezeu. Prin urmare, salvarea presupune a fi iertat, a fi împăcat cu Dumnezeu. Salvarea are loc atunci când fiul risipitor se întoarce la tatăl său.

După ce ne întoarcem la Dumnezeu, imaginea Lui începe să se formeze iar în noi, iar noi începem să relaționăm unii cu alții și cu natura, așa cum a vrut El să o facem. Aceasta este mântuirea, care începe să ne transforme pe noi, comunitatea noastră și apoi întreaga lume. Atunci sunt refăcute toate lucrurile. Problema e de natură morală, nu biologică. Ca urmare a căderii în păcat, biologia a fost afectată, iar salvarea presupune iertare și împăcare, dar și reformarea imaginii lui Dumnezeu în noi. Aceasta e mentalitatea evreiască și creștină. Unele aspecte ale sale sunt acceptate și de mentalitatea islamică.

Însă perspectiva hindusă nu consideră că problema omenirii ar fi de natură morală sau biologică, ci pe plan metafizic. Tu ești dumnezeu, dar ai uitat acest lucru. Acum te preocupă sinele tău limitat. Problema ta o constituie ignoranța, iar mântuirea e dată de iluminare. Soluția e realizarea sinelui. Dacă înțelegi că, în hinduism, problema omenirii e de natură metafizică, că nu știi cine ești fiindcă ai uitat, atunci realizarea sinelui, adică faptul că descoperi cine ești, este mântuirea ta. Yoga e calea spre mântuire.

Sunt mai multe căi spre mântuire, mai multe forme de yoga. Pot exista mai multe căi de mântuire deoarece mântuirea ține de percepție, înseamnă a vedea, a înțelege, a experimenta. Toate aceste percepții depind de sistemul nostru nervos și există mai multe căi prin care acesta poate fi modificat. Așadar, salvarea vine numai prin conștiință, prin modificarea și extinderea conștiinței. Conștiința noastră depinde de sistemul nostru nervos și sunt multe modalități prin care acesta poate fi influențat, prin urmare, există mai multe căi spre mântuire.

Chimia îți poate afecta creierul, sistemul nervos. Dacă reduci cantitatea de oxigen inhalată, dacă stai cu capul în jos și îți pătrunde destul sânge la creier, sistemul nervos îți va fi afectat și vei experimenta modificări ale conștiinței. Sunt multe modalități de a afecta sistemul nervos și conștiința, inclusiv actul sexual. De aceea sunt folosite tantra și misticismul sexual. Sunt multe modalități de modificare a conștiinței, prin urmare, sunt mai multe căi spre eliberare.

Însă, dacă problema omenirii e de natură morală, adică faptul că ne-am răzvrătit împotriva lui Dumnezeu, atunci nu există decât o cale de mântuire: ca El să ne ierte. El ne poate ierta și ne poate primi din nou în brațele Sale. Atunci, mântuirea nu e ceva ce pot câștiga eu, ci iertarea e ceva ce El trebuie să ne ofere. În acest caz, e o mare deosebire între yoga, care presupune că noi oferim ceva, și îndurare, care e ceva oferit de Dumnezeu pentru a ne salva.

În acest curs vreau să vă prezint pe scurt o imagine generală despre șapte forme de yoga care sunt acum la modă în Occident. Însă există mult mai multe. Mare parte din prezentare va fi despre Hatha yoga și latura fizică a yoga, fiindcă aceasta e cea mai populară formă de yoga în Vest. Însă, în India, aceasta nu e deloc cea mai importantă formă de yoga.

Jnana Yoga - calea cunoașterii

În India, cea mai înaltă formă de yoga este Jnana yoga. ‘’Jnana’’ înseamnă ‘’cunoaștere’’. Însă nu e vorba de cunoașterea rațională care se studiază dintr-o carte sau la universitate, ci e vorba de cunoașterea gnostică, secretă, care e irațională. Așadar, Jnana yoga e cunoscută drept ‘’gnosticism’’. E cunoașterea secretă experimentată când te uiți în interior și treci dincolo de anumite căi, de rațiune. Atunci experimentezi o modificare a conștiinței prin meditație. Aceasta e Jnana yoga. Ea are mai multe forme. Raja yoga (calea contemplării) este o formă populară a acesteia.

Bhakti Yoga - calea devotamentului

Bhakti yoga este a doua cea mai populară formă de yoga. ‘’Bhakti’’ înseamnă ‘’devoțiune, închinare’’. Mișcarea Hare Krishna este una dintre mișcările despre care mulți au auzit fiindcă reprezentanții ei intonează la nesfârșit cele trei cuvinte, ‘’hare’’, ‘’krishna’’ și ‘’rama’’, folosind diferite combinații. În stadiile superioare, se presupune că le intonezi zile la rând, fără încetare.

Diferitele școli de Bhakti yoga definesc devoțiunea în moduri diferite. O altă versiune foarte populară a Bhakti yoga este meditația transcendentală. Aceasta continuă să fie o mișcare foarte puternică și în creștere, chiar dacă și mulți renunță la ea. În meditația transcendentală începi cu închinarea, sau ‘’puja’’. Ai în față imaginea gurului lui Mahesh Yogi, pe care o împodobești cu flori, miresme, plătești o taxă, iar cel care te inițiază recită niște versuri și îți dă mantra personală. Mantra ta se presupune că o ții secretă. Este un cuvânt pe care îl intonezi.

Acest cuvânt nu trebuie să aibă nicio semnificație și, chiar dacă ar avea vreo semnificație, nu trebuie să știi care e aceasta. Trebuie să reciți acest cuvânt măcar 20 de minute dimineața și 20 de minute seara. Practic, reciți un sunet. Chiar dacă ‘’hare rama, hare krishna’’ evocă imagini ale unor oameni, căci Rama și Krishna sunt doi zei mitologici din India, scopul repetării la nesfârșit a acelorași cuvinte nu este să te gândești la persoanele respective, sau să încerci să comunici cu ele, ci să dezvolți o conștiință krishna, starea inițială a sufletului, pe care noi am pierdut-o. Acum, nu mai ești conștient de Krishna, ci de tine însuți, de șeful tău sau prietenul tău sau de niște vedete. Așadar, asta e problema ta, dar trebuie să-ți redobândești conștiința krishna fiindcă aceasta e fericirea, acesta e raiul. Trebuie să-ți modifici conștiința, să o umpli cu Krishna, așa că intonezi ‘’hare rama, hare krishna’’.

Scopul Bhakti yoga este să te pierzi în conștiința unei anumite zeități. Deseori, numele sau mantrele pe care ți le dă meditația transcendentală sunt numele unor semizei. În mitologia greacă, semizeii sunt pe jumătate oameni, pe jumătate zei. Când o ființă divină are un raport sexual cu un om, copilul e un semizeu. În India, semizeul este un demon, care este rivalul zeilor. Chiar dacă sunt dușmanii zeilor, căci sunt demoni, le reciți numele deoarece se află în plan spiritual și, prin faptul că îi invoci, începi să accepți totul și să devii parte din tot.

Karma Yoga - calea slujirii

A treia formă de yoga despre care se vorbește foarte mult în India este Karma yoga. Aceasta presupune a-ți îndeplini îndatoririle specifice castei tale. Desigur că, în prezent, ar fi prezentată în moduri sofisticate, iar Mahatma Gandhi ar fi un yoghin karma.

În esență, de mii de ani, Karma yoga a reprezentat un mod de a le permite anumitor caste să-și îndeplinească atribuțiile, fără ca membrii lor să se plângă. Din păcate, aceasta era o puternică tehnică de manipulare. Dacă te naști măturător, ai datoria de a-mi curăța toaleta în fiecare dimineață. Chiar dacă nu îți place, eu te învăț că aceasta e karma ta. Dacă îți îndeplinești karma fără a te aștepta la vreo răsplată, sau fără a încerca să câștigi mulți bani pentru a avea o casă frumoasă, renume și o poziție socială înaltă, adică dacă îți îndeplinești datoria, slujindu-mă cum trebuie, atunci vei afla iluminarea. E o tehnică de manipulare.

Surat Shabd Yoga - calea sunetului și a luminii

A patra formă de yoga despre care vreau să vorbesc e Surat Shabd yoga. ‘’Surat’’ înseamnă ‘’suflet’’, iar ‘’shabd’’ înseamnă ‘’sunet’’. Surat Shabd yoga presupune uniunea dintre sunet, sau cuvânt, cu sufletul. În engleză se folosește termenul de ‘’cuvânt’’ acum, dar ‘’sunet’’ e o traducere mai potrivită și vă voi explica deosebirea. Toată materia, sau tot ce există în univers este energie. Energia e frecvență, iar frecvența e sunet. Când ceva vibrează, scoate sunete. Există un sunet primordial, despre care fizicienii spun că a apărut odată cu Big Bangul și care încă se poate auzi. Totul este energie, frecvență, adică sunet. E vorba de sunetul la care trebuie să te conectezi pentru a ajunge la Creator, sau la suflet. Te poți folosi de sunet, care se află în tine. Tu faci parte din cosmos.

Surat Shabd yoga are mai multe tehnici. Cum reușește sufletul să iasă? Dacă îți pui degetele pe gene și îți împingi ușor globii oculari spre centru, atunci vei vedea un al treilea ochi, care e ochiul luminii, în mijlocul frunții. Acela este al treilea ochi. Dacă veți încerca, veți vedea o lumină. Acela ar trebui să fie al treilea ochi. Îți apeși ușor globii oculari spre interior și așa vei vedea al treilea ochi. Când meditezi, sufletul ar trebui să-ți iasă din corp prin acel ochi. Atunci poți gusta ‘’nectarul divin’’. E un exercițiu de yoga foarte greu: trebuie să-ți înghiți limba, răsucind-o spre interior. Aceasta ar trebui să atingă un punct în care să simtă nectarul divin care se spune că e apa vie la care s-a referit Isus. Acest exercițiu presupune să meditezi la sunetul aflat în tine, să te concentrezi la respirație, și apoi să-i permiți sufletului tău să iasă din corp pentru a putea călători în lumea astrală și a ajunge, în cele din urmă, la Dumnezeu.

Se folosește sunetul deoarece sunetul și cuvintele, chiar dacă sunt asemănătoare, sunt, totuși, opuse. Cuvântul e un sunet ce capătă sens. Când spun ‘’scaun’’, sunetul ‘’scaun’’ e asociat cu obiectul pe care stai. Cuvântul e un sunet care capătă sens, sau semnificație. În Surat Shabd yoga se folosesc intens cele scrise în Ioan 1:1, pentru ca adepții săi să-și justifice practica prin intermediul Bibliei. De fapt, se învață exact opusul ideii biblice. Aceasta deoarece sunetul folosit de ei este cel lipsit de sens. Atunci când repeți ‘’krishna’’ la nesfârșit, sau chiar dacă spui ‘’Isus’’ la nesfârșit, distrugi, practic, sensul. Un cuvânt repetat la nesfârșit își pierde sensul sau semnificația. Această practică yoga încurcă logosul, cuvântul, cu sunetul. Logosul este un sunet ce are sens, accentul fiind pus pe sens.

Kundalini yoga - Puterea șarpelui

Kundalini yoga este o altă formă de yoga foarte populară în Occident. Conform anatomiei și psihicului indian, avem șapte puncte în corp, care sunt numite chakra. Prima chakra, aflată la trei centimetri deasupra rectului, e punctul în care puterea șarpelui stă adormită, încolăcită. Avem în noi o putere a șarpelui, iar scopul Kundalini yoga e să trezească această putere. Șarpele din noi e adormit și trebuie să-i trezim puterea. Apoi, pe măsură ce se ridică, va trece prin alte cinci chakre, ajungând, în cele din urmă, la a șaptea chakra, aflată deasupra capului. Această putere a șarpelui e de gen feminin. Chakra Coroanei e de gen masculin.Cei doi sunt Shiva și Shakti. Când cei doi ajung să se unească, atunci individul ajunge să-și obțină divinitatea, devine complet, căci în el se află și masculinul și femininul. Aceasta a devenit o conceptualizare intelectuală foarte importantă din spatele mișcării homosexuale. Filosofia și metafizica mișcării homosexuale se bazează pe Kundalini yoga și de aceea auziți mereu despre chakre.

E o metafizică interesantă ce spune că fiecare dintre noi e complet. Dacă ești femeie, ai în tine și o parte masculină. Dacă ești un bărbat, ai și o parte feminină în tine. Trebuie să trezești latura feminină sau masculină din tine. Însă căsătoria se bazează pe ideea că sunt o ființă incompletă, sunt bărbat, nu femeie, și am nevoie de o femeie pentru a deveni complet. Așadar, prin căsătorie, îmi recunosc caracterul limitat, adică faptul că, fără o femeie, sunt incomplet. Dacă cred că am în mine și o latură feminină, atunci trebuie să-mi trezesc latura feminină și să nu depind de o altă femeie. Așadar, celibatul, sau sannyasa, renunțarea la căsătorie, devine o parte importantă din yoga fiindcă prin yoga încerc să devin complet, având atât o latură masculină, cât și una feminină.

Prin urmare, chiar dacă folosesc un partener sexual, după cum fac majoritatea yoghinilor, pentru a-mi trezi latura feminină sau cea masculină, nu ar trebui să mă căsătoresc cu un bărbat sau o femeie, pentru că atunci nu voi mai reuși să devin complet în mine însumi.

Swami Muktananda a adus Kundalini yoga în Occident. El a vizitat toate locurile sfinte din India, a cunoscut toți oamenii sfinți și a rămas dezamăgit fiindcă nu văzuse nicio persoană iluminată cu adevărat. Trecând printr-un orășel, a văzut un ascet dezbrăcat stând pe o grămadă de excreții umane, dar aflându-se într-o stare de beatitudine, de extaz interior. Atunci și-a dat seama că acel om devenise una cu totul. I-a cerut acelui guru să-l ilumineze și pe el. Ascetul dezbrăcat l-a chemat în poala lui, iar organele lui genitale i-au trezit celuilalt puterea kundalini. Atunci și-a experimentat latura divină. S-a întors în coliba lui, a închis ușa, și s-a pus să mediteze pentru a-și trezi spiritul kundalini.

El spune că atunci când kundalini a început să se trezească în corpul său, a avut niște experiențe extrem de dureroase, iluzorii, și a crezut că va înnebuni. A văzut niște demoni îngrozitori trecând prin ușile închise ale colibei sale și intrându-i în corp. El spune că a fost posedat de către demoni, dar, în același timp, și-a experimentat propria divinitate. El zice că binele și răul, adică Dumnezeu și Satana, sunt una și că trebuie să treci de noțiunea de bine și rău.

Muktananda i-a spus Siddha yoga, sau yoga perfectă, măreața yoga. El a spus că în toate celelalte forme de yoga, tu trebuie să fii disciplinat și să faci ceva anume, pe când, în această formă de yoga, nu trebuie să faci nimic, fiindcă un guru îți trezește spiritul kundalini. Poate fi și o femeie guru și se folosește relația sexuală. Partenerul tău îți trezește spiritul kundalini, după care ai parte de niște experiențe pe care filosoful american William James, care a scris cartea clasică despre misticism ‘’Tipurile experienței religioase’’ le descrie ca fiind un misticism diabolic. Această versiune e foarte populară în Occident. (Faimoasa mișcare MISA din România, condusă de Gregorian Bivolaru, își trage rădăcinile din Kundalini yoga, n.red.)

Tantra yoga - calea contactului sexual

Vom trece la Tantra yoga. Recent, datorită impactului avut de filmul ‘’Codul lui Da Vinci’’, care se bazează pe misticismul sexual, am ținut prelegeri despre misticismul sexual. Acesta se trage din misticismul creștin al secolelor I și al II-lea, dar își găsește justificarea în practica tantra. Pe internet sunt multe materiale despre tantra. Dacă veți căuta, veți vedea că Tantra yoga e chiar mai populară decât Hatha yoga din cauza naturii sale sexuale.

Sexul laic devine plictisitor după o vreme. Chiar și Biserica Satanistă se bazează pe Tantra yoga. Există două energii, una masculină, una feminină, sau Yin și Yang, care trebuie unite, după cum spune Rajneesh. El a scris o carte foarte influentă numită ‘’De la sex la superconștiință’’. Una dintre temele recurente din cartea lui e faptul că realitatea e un tot. Ni se pare că are mai multe planuri din cauza minții noastre, care e ca o prismă. Când o rază trece printr-o prismă, se divide în șapte raze. Razele pe care le vedem sunt mai multe decât cele pe care nu le vedem. Așadar, mintea e ca o prismă, divizând o realitate în mai multe. Eliberarea ucide mintea. Mintea, sau intelectul, este răul suprem, așadar, trebuie ucisă. În templul lui era o notă: ‘’Vă rog să vă lăsați încălțările și întrebările în afara templului lui dumnezeu.’’

Scopul tehnicilor și exercițiilor religioase este să-ți ucidă mintea, să te oprească din a gândi, de a te elibera de propria minte. După cum vom vedea imediat, asta se face și prin Hatha yoga (Hatha yoga e varianta cea mai practicată în Occident și inclusiv în România, n.red.). Rajneesh spunea mereu că mintea divide o singură realitate în mai multe realități, iar dualitatea supremă e formată din masculin și feminin. Când transcenzi această dualitate, lucru realizat prin intermediul actului sexual, el spune că bărbatul și femeia devin un singur trup. Acesta e momentul în care te naști din nou, adică atunci când cei doi devin una. Asta înseamnă iluminarea, sau salvarea. El arată cum să prelungești acel orgasm și cum să-l transformi într-o stare eternă de unicitate și extaz.

Acest lucru contravine căsătoriei, așa că, dacă vrei să te alături ashram-ului (mănăstire hindusă, n.red.) lui Rajneesh, trebuie să aderi la neo-sannyas, care nu presupune renunțarea la sex, ci la căsătorie. Încă te folosești de sex, dar o faci pentru a trezi latura feminină, sau masculină, din tine pentru a deveni una, inițial, cu ajutorul partenerului tău, dar apoi înveți să devii una și să ai un orgasm neîntrerupt. Te folosești de cealaltă persoană ca de un fel de ‘’scară’’ pe care să urci la dumnezeu, iar apoi, când ai devenit complet, te descotorosești de scară. Așadar, nu îți iei niciun angajament față de celălalt, iar sexul nu e un mod de a uni doi oameni într-o uniune permanentă, ci te ajută pe tine să intri într-o uniune permanentă cu realitatea supremă, experimentând unicitatea. De aceea aderi la neo-sannyas: renunți la căsătorie, dar te folosești de sex pentru a te ilumina.

Hatha yoga - Calea exercițiului fizic

Să trecem la a șaptea formă de yoga: Hatha yoga! Practica yoga a fost sistematizată pentru prima dată de către Patanjali, normele sale fiind scrise la vreo 2000 de ani după Hristos, însă unele idei au apărut cu vreo 3000 de ani înaintea lui Hristos. Hatha yoga, descrisă de Patanjali, cuprinde opt brațe, sau căi spre iluminare. Li se spun ‘’opt brațe’’ pentru a arăta că, precum trupul are mai multe organe, fără de care ar fi incomplet, trebuie să treci prin toate cele opt etape dacă vrei să afli iluminarea. Nicio etapă nu e mai importantă decât celelalte, toate alcătuind un tot organic.

Prima etapă e yama, sau comportarea etică, ce conține cinci puncte importante: ahimsa, ori non-violența, care cuprinde și vegetarianismul. Satya înseamnă dedicarea față de adevăr. Apoi mai e important să nu furăm. Brahmacharya e celibatul, dar nu înseamnă neapărat renunțarea la sex. În India, celibatul înseamnă renunțarea la căsătorie, nu la sex. Apoi mai e renunțarea la bogăție, care e un comportament normal. Fenomenul existent în Vest al yoghinilor care se îmbogățesc, fiindcă oamenii îl plătesc ca să studieze yoga, este vechi de numai 40 de ani și e specific Vestului, ținând de yoga postmodernă, în India nu exista, unde un guru nu preda yoga niciodată contra cost.

Există anumite reguli personale, numite niyama, care înseamnă ‘’puritate’’ și constituie un fel de ritual. Puritatea aceasta seamănă cu strictețea evreiască. Se bazează pe mulțumire: îmi ajunge orice am sau orice primesc, chiar dacă e și pâine uscată. Apoi e tapas, sau austeritate, adică postul. Implică și jurământul de tăcere, când rămâi nemișcat timp de 144 de ani. Trebuie să practici austeritatea. Apoi e introspecția, sau svadhyaya, care presupune că-ți analizezi interiorul, că ajungi să te cunoști, îți studiezi inspirația și expirația, vezi cum îți funcționează organele și chiar sistemul nervos, de care, în mod normal, nu ești conștient. Începi să-ți dai seama de acțiunile involuntare care se petrec în corpul tău, cum ar fi respirația. Apoi e renunțarea la sine. Te dedici gurului tău, zeilor, sau unui zeu anume pe care l-ai ales, astfel că nu îți mai aparții. Acestea sunt regulile personale.

Mai sunt și trei asana, care reprezintă partea cea mai populară din yoga în Vest. E vorba de posturi ale corpului. Se pune accent pe corp și nu pe a te ruga unui zeu fiindcă nu există niciun zeu căruia să te rogi, zeul aflându-se în interiorul corpului. Așadar, te concentrezi asupra corpului.

A patra modalitate e pranayama, controlarea respirației. Inhalarea oxigenului e foarte importantă pentru funcționarea normală a creierului. Dacă reduci porția de oxigen inspirată, atunci vei începe să experimentezi stări de modificare a conștiinței. Pratyahara presupune retragerea simțurilor din lumea exterioară. Nu mai vezi lumea înconjurătoare, nu mai asculți, nu mai guști, nu mai atingi. Îți retragi simțurile fiindcă această lume materială, adică pluralitatea care te înconjoară, nu e reală, așa că te retragi în tine, unde se află realitatea, pentru a scăpa de ireal.

Apoi mai sunt concentrarea, sau dharana, și meditația, sau dhyana. Meditația nu presupune a te concentra asupra cuvintelor, ci asupra sunetelor. Nu te gândești la nimic, nu ai gânduri înalte, ci încerci să scapi de orice gând. În orice moment, ești asaltat de sute de mii de stimuli, dar alegi să te concentrezi asupra unui singur stimul, fie că e vorba de flacăra unei lumânări sau de un sunet pe care îl repeți încontinuu, iar mintea ta se golește. Ești conștient doar de conștiință, care se presupune a fi sinele sau dumnezeu.

Apoi e samadhi, care presupune absorbirea propriei conștiințe în ea însăși. Atunci uiți complet de lumea materială și te pierzi în tine însuți. Asta e bucuria sau împlinirea ta, căci mâncarea, mirosurile, arta, filmele și Hollywoodul, toate devin irelevante.

Extras din „Înțelepciune din India - Yoga”, documentar prezentat de Vishal Mangalwadi, intelectual și teolog creștin din India. Urmăriți acest documentar sâmbătă, 1 octombrie, ora 22, la Alfa Omega TV.


 

yoga e ok crestin

Este ok să faci yoga ca și creștin, dacă e doar exercițiu fizic?

(N. red.) Yoga a devenit tot mai populară în România, multe săli de fitness oferind și clase de (hatha) yoga, pentru relaxare și eliminarea stresului. Marea întrebare care îi preocupă pe creștini este dacă e posibil să separi exercițiile fizice de yoga pentru fitness și sănătate, de ipotezele metafizice din spatele lor. Perspectivele sunt împărțite, mulți creștini fiind de părere că, atât timp cât nu accepți sistemul spiritual de valori din spatele yoga și nu te închini la “alți zei”, e în regulă. Și într-adevăr, nu poți spune că a face anumite exerciții fizice este o problemă.

Însă Yoga practicată în sălile de fitness și în privat, în forma actuală în România, presupune și meditație, concentrare, controlul respirației și eliberarea puterii interioare a sinelui, iar toate aceste tehnici sunt bazate pe principii spirituale, metafizice, fie că acceptăm acest lucru sau nu. Iată ce scrie Paramhansa Yogananda, un maestru yoghin, despre Hatha yoga: „Practica yoga e de neconceput și neeficientă fără conceptele pe care se bazează yoga. Ea combină extraordinar trupescul și spiritualul, într-un mod complet.” (Autobiografia unui Yoghin)

De asemenea, alte sporturi și arte marțiale practicate destul de mult în România, cum ar fi Karate, Jiu Jitsu, Taekwondo, Tai Chi și altele au în spate filosofii și concepte spirituale asiatice profund necreștine, extrase din Taoism, Budism și Confucianism.

E o linie de demarcație foarte fină între un exercițiu fizic pentru dezvoltarea fizicului, și intrarea într-un domeniu spiritual al influențelor necreștine. Majoritatea celor care practică yoga trec această linie și acceptă, voluntar sau involuntar, și concepția spirituală din spatele acestor exerciții fizice. Citiți și 1 Cor. 10:14-31, unde Pavel se adresează unei probleme similare din Corint.

Sistemul de credințe pe care se bazează yoga e incompatibil cu creștinismul. Deși vă încurajăm să aveți un stil de viață activ și să vă îngrijiți corpul, ca fiind templul Duhului Sfânt, noi vă recomandăm să vă feriți de yoga, întrucât ea deschide ușa unor influențe spirituale care nu vin de la Dumnezeu.

  Aboneaza-te gratuit la revista AOTV Magazin

Articol tiparit in revista Alfa Omega TV Magazin 6.5 - Medicina alternativa, vindecare cu orice pret? (septembrie-octombrie 2016). Aceasta revista se distribuie gratuit, aboneaza-te sa o primesti acasa: www.alfaomega.tv/revista

Doneaza - sustine Alfa Omega TV