Donează     Rugăciune       TV LIVE                          

Realitati si perspective 51 - Divortul - O problema sociala si spirituala - Viorel Iuga

Invitat: Viorel Iuga – presedinte, Alianța Evanghelica din Romania. Sumarul emisiunii mai jos.

PRINCIPALELE PROVOCARI ALE FAMILIEI

Divorțul este una din provocările mari ale familiei, cu efecte secundare majore. Dacă ne gândim la familia întreagă, avem provocări pentru copii, pentru tineri, provocări din punct de vedere financiar și provocări vis-a-vis de găsirea unui loc de muncă. De asemenea, sunt și provocări care au de a face cu latura spirituală, care au de a face cu relația cuplului respectiv sau cu cei din familia lărgită. Provocările sunt foarte multe,foarte mari și din nefericire, multe dintre ele sunt neglijate. Foarte puțini familiști au o imagine de ansablu asupra a ceea ce se întâmplă în societate, cu familia. Oamenii care iau în serios Scriptura sunt diferiți față de ceilalți, din foarte multe puncte de vedere.

CE SPUN STUDIILE DESPRE ADEARATA RATA A DIVORTULUI

Nu trebuie crezut orice rezultat al unui sondaj de opinie, pentru că nu toate sunt adevărate. Lumea creștină se împarte în două, indiferent de confesiune. Sunt unii oameni care cred Scriptura, au o relație personală cu Dumnezeu, se roagă și cer ajutorul lui Dumnezeu. De asemenea, sunt oameni care aparțin și eu unei grupări, dar Dumnezeu nu are niciun rol în viața lor și ei nu au o relație personală cu El. La un sondaj de opinie, aceste două categorii sunt puse laolaltă și atunci oamenii cu probleme de divorț, nu pot face diferențe.

Dacă tinerii trec de cinci ani de căsătorie, există șanse foarte mari ca relația lor să se îmbunătățească. Acest lucru se întâmplă datorită faptului că tinerii intră în căsătorie cu ideea că e foarte greu și nu vor reuși. Într-adevăr, cel puțin jumătate din ei eșuează, pentru că apar greutăți și este prima perioadă în care șlefuirea este mult mai evidentă.Datorită faptului că ei au deja în minte că există 50-60% șanse ca ei să falimenteze, ei nici nu mai luptă pentru a-și menține familia. Noi suntem o societate care nu mai ocrotește familia și care promovează foarte mult divorțul, prin faptul că Biserica și principiile sunt lovite.

Am fost obijnuiți să înghițim anumite lucruri și nu am fost pregătiți pentru lupta aceasta care se dă împotriva familiei. Suntem în situația în care, din nefericire, statul luptă puternic împotriva familiei, iar Biserica nu susține suficient această problemă.
Astăzi, enorm de mulți familiști se căsătoresc pe motiv egoist. Foarte puțini se căsătoresc ca să investească în ceva și mai ales pe termen îndelungat. Foarte mulți se căsătoresc pentru binele lor personal și când două persoane vin împreună pentru binele lor personal și fiecare încearcă să fure cât mai mult din relație având mereu senzația că nu primește cât merită, relația respectivă nu va funcționa. Dragostea despre care vorbim astăzi, nu mai are nimic de a face cu dragostea aceea sacrificatoare în care eu voi face tot ce depinde de mine, pe o perioadă foarte îndelungată, ca să îl ajut pe celălalt. Dacă cu ani în urmă era și social și religios rușinos să experimentezi un divorț, astăzi nu mai e. Nu avem studii suficiente care să ne conștientizeze de efectele secundare ale divorțului în moment, dar și pe termen lung.

MOTIVE DE DIVORT

Ca și creștini, mereu accentuăm fidelitatea ca un lucru ce ține familia împreună. Infidelitatea este promovată, dar și în astfel de situații, soluția nu este divorțul. Dacă se ajunge la infidelitate, celalalt partener trebuie să se întrebe faptul că dacă își iubește partenerul și viața de familie, care sunt cauzele pentru care s-a ajuns în acel punct? Dacă nu eu ca și persoană sunt într-un anume procent partea vinovată și cum îl ajut pe celălalt, cum ne ajutăm împreună? Eu sunt primul responsabil pentru a-mi ajuta partenerul să nu mai ajungă în capcana respectivă. Dacă nu ne interesează, atunci orice lucru poate deveni un motiv de divorț. În ce privește violența fizică, nu mai există așa de multă pe cât se obijnuia să fie în familie. Nu mai vorbim atât de mult în zilele noastre de violență fizică, pentru că acum avem violență verbală. Oamenii caută astfel de motive ce să îi ducă înspre divorț, pentru că inima lor nu mai este pentru familie și se gândesc la o altă variantă ipotetică mai bună. Dacă Dumnezeu ar fi luat Mireasa, care este Biserica, pentru binele lui Hristos, atunci El ne-ar fi abandonat din prima clipă, mai ales dacă ar fi vrut ca mireasa să fie perfectă. Nu, El a rămas împreună cu noi și a continuat să ne iubească și să ne șlefuiască, tocmai pentru că S-a angajat să ne ajute până la capăt.

Legământul este pe viață și este un loc din care mă dăruiesc, indiferent ce primesc. Mă angajez la ceva de dragul celuilalt și indiferent cum se comportă celălalt, eu nu voi permite să rup legământul. Am intrat într-un legământ cu scopul să plătesc prețul. Dacă nu se pune problema sacrificiului, a dăruirii, a face ceva pentru noi, copii și societate, atunci mă voi duce pe ideea legământului în care investesc. Dacă nu, contractul este clar: trebuie să mă avantajeze pe mine, sau în cel mai altruist caz, trebuie să ne avantajeze pe amândoi și aici apar problema: cine decide pe cine și cât avantajează în contractul respectiv. Oamenii nu sunt onești, iar uneori nici nu poți fi obiectiv, pentru că mă cunosc un pic mai bine pe mine decât pe celălat și voi trăi cu sentimentul că măcar 0, ...% îi este mai bine celuilalt și îmi este mai greu mie. Familia nu este cel mai important lucru, familia este totul. Fără familie este distrusă biserica și societatea.

Am intrat într-o etapă în care tinerii nu știu de ce se căsătoresc. Dacă ei nu știu de ce se căsătoresc dar o fac, e normal ca ei să divorțeze și să nu știe de ce.

Oamenii când se căsătoresc nu fac mai întâi acte și apoi își leagă inima, ci oamenii mai întâi își leagă inima în relație. În momentul când își dau seama că se iubesc și au multe lucruri în comun, fac și acte. La divorț prima dată se răcește inima, nu apar actele direct.

CONCUBINAJUL

Concubinajul este alternativa fericirii. Pe de o parte, este ideea de a distruge familia. Concubinajul nu are puterea legământului. Statul în loc să protejeze familia, oferă tot felul de alternative care nu funcționează. În concubinaj, ideea este să te poți despărți mult mai ușor.

DESPRE COALITIA PENTRU FAMILIE

Coaliția pentru Familie nu dorește să schimbe nimic, ei vor doar să clarifice lucrurile. Aticolul din Constituția României menționează că actul căsătoriei poate avea loc între „soți”. Legiuitorul nu își punea această problemă când a fost fată legea, de aceea în Codul civil se explică faptul că termenul „între soți” se referă la un bărbat și o femeie. Astăzi, dacă oamenii sunt întrebați la ce se referă termenul „soți”, răspunsul poate surprinde: nu mai este clar nici numărul legal de parteneri și nu mai este clar nici sexul. Pentru că ne surprinde și vedem ce se întâmplă în Europa, Coaliția cere ca exact ce scrie în Codul Civil, să scrie și în Constituție.

Manifestările pro-familie în spațiile publice sau rugăciune de acasă?

Noi trăim într-o societate cu legi și legile ne permit să ne spunem punctul de vedere într-un spațiu public. E un drept pe care îl dă Dumnezeu și ca cetățean, trebuie folosit.