Yom Kippur (Ziua Ispasirii) si semnificatia ei
În acest an, cei mai mulți din cei 14 milioane de evrei din întreaga lume vor participa la aceste adunări de Yom Kippur (ziua Ispasirii), și inima mea strigă pentru ei, deoarece ei nu sunt în Ieșua (Iisus) - Cel despre care vorbesc profeții, în propriile lor Biblii ebraice. Din acest motiv, 14 milioane de oameni din poporul ales sunt în drum spre o veșnicie despărțită de Dumnezeu descrisă de către Ieșua (Iisus) în Luca 13:28.
Yom Kippur este cea mai sfântă zi din anul biblic, și furnizează previziuni profetice legate de a II-a venire a lui Mesia, legată de restaurarea națională a Israelului, și de judecata lumii. Este de asemeni și o zi care revelează lucrarea Marelui Preot, lucrarea lui Mesia Ieșua (Iisus) ca Kohen Gadol (Mare Preot) după rânduiala lui Melhisedec - Malki-Țedek (Evrei 5:10, 6:20).
Yom Kippur în vremea lui Ieșua
In vremea când Primul și Cel de-al II-lea Templu stăteau în Ierusalim, Marele Preot (Kohen Gadol) își scoteau robele preoțești ordonare, făceau o baie ritualică, și își puneau veșminte albe speciale. După ce se aduce sacrificiul ritualic de dimineață, el să ofere un vițel tânăr ca ispășire pentru păcatele sale, pentru că nu putea mijloci pentru păcatele poporului Israel până propriile sale păcate au fost izbăvite.
După aceea, el să facă tămâiere în Sfânta Sfintelor, și apoi el se întoarce la altar să ia sânge de la sacrificiu, cu care să ungă linia Chivotului Legământului (Spatele Milei) și de șapte ori pe „pământ” în fața Chivotului.
Mai departe, el trebuie să sacrifice o capră pentru păcatul poporului, și să stropească sângele pe chivot și în fața lui, așa cum a făcut cu sângele de la vițel. Aceasta face ispășire pentru Sfânta Sfintelor. Apoi, el furnizează izbăvire pentru cortul izbăvirii prin stropirea cu sângele animalelor odată pe coarnele altarelor, și de șapte ori pe pământul din jurul lui. Aici este partea când devine mai palpitant.
Azazel (Țapul Ispășitor) – Marele Preot apoi intră în cortul Templului și, punându-și mâna pe țapul ispășitor (a doua capră), confesează peste ea păcatele poporului Israel. Această capră apoi este izgonită în afara orașului și este lăsată în sălbăticie. Aceasta simbolizează scoaterea (cărarea) păcatelor poporului Israel. Conform Talmudului Babilonian, a fost legat un ștreang cărămiziu în jurul țapului ispășitor. Acest ștreang s-a raportat să devie alb precum capra a fost condusă departe de oraș.
În Mișna, se raportează că pentru ultimii cincizeci de ani înainte de distrugerea celui de-al II-lea Templu în anul 70 e.n. – perioada cam când Ieșua (Iisus) a fost oferit ca înlocuitor al jertfei finale pentru păcat – cordonul ștreangului din jurul gâtului țapului ispășitor nu s-a mai albit aproape deloc.
Meditații
Fără să examinăm detaliile capitolului 16 din Leviticul, inima Leviticului, vom căuta să medităm la trei lucruri:
- păcatul,
- Suferințele lui Mesia,
- Țapul ispășitor.
a) Cât timp ne potrivim cu firea omenească, și vrășmașul care înșeală toate neamurile este liber, trebuie ca Dumnezeu să permită păcatul pe acest pământ. A trebuit ca Mesia să fie făcut păcat pentru ca noi să fim îndreptățiți înaintea lui Dumnezeu.
b) Leviticul 16 ne prezintă două serii de jertfe: Aaron oferea pentru el și pentru casa lui un vițel pentru păcat și un berbec ca jertfă de foc. Apoi oferea pentru popor doi țapi pentru păcat și un berbec pentru jertfă de foc.
Țapul ispășitor „Azazel” (adică izgonit sau ispășitor) era adus viu înaintea Domnului, iar celălalt înjunghiat. Pe capul țapului Azazel, preotul trebuia să mărturisească toate abaterile copiilor lui Israel și toate fărădelegile lor. Țapul era trimis în pustie și purta asupra lui toate păcatele lor. El se ducea singur în sălbăticie unde va muri sub judecată. Azazel, țapul care se duce, este simbol al lui Mesia care ia asupra lui greșelile noastre, ispășindu-le în locul vinovaților: „Noi rătăceam cu toții... Domnul a făcut să cadă asupra Lui nelegiuirea noastră a tuturor" (Isaia 53:6). El a purtat păcatele noastre în trupul Său pe lemn. Dar pentru ca această lucrare să devină valabilă pentru noi, trebuie ca fiecare să-și mărturisească păcatele și să accepte că pentru acele păcate El a trebuit să moară.
c) Ziua Ispășirii nu se termină cu jertfa pentru păcat, ci ajunge la jertfa de foc (Leviticul 16:24).
Păcatul fiind ridicat, greșelile mărturisite, iertarea dobândită, jertfa de foc oferită, drumul este deschis pentru bucuria de la Sărbătoarea Corturilor.
Conform Talmudului, a fost legat un ștreang cărămiziu în jurul țapului ispășitor. Acest ștreang s-a raportat să devie alb precum capra a fost condusă departe de oraș. În Talmudul Babilonian, se raportează că pentru ultimii cincizeci de ani înainte de distrugerea celui de-al II-lea Templu în anul 70 e.n. – perioada cam când Ieșua (Iisus) a fost oferit ca înlocuitor al jertfei finale pentru păcat – cordonul ștreangului din jurul gâtului țapului ispășitor nu s-a mai albit aproape deloc
În Ieșua (Iisus), toate păcatele noastre sunt cărate departe “așa cum e estul de vest” (Psalmul 103:12). El este nu doar Marele Preot, dar El este și sacrificiul final care ne-a luat toate păcatele. Din cauza aceasta, Numele Tău este Scris în Cartea Vieții!
Imaginează-ți, dacă în toate sinagogile din jurul lumii, rabinii discută cu congregații lor despre legătura dintre cordonul stacojiu, despre țapul ispășitor, și Ieșua. Și imaginează-ți dacă în toate sinagogile pe durata când cad sărbătorile ar recita de fapt cum Ieșua (Iisus) a împlinit sărbătorile mesianice revelate în Sfintele Scripturi. El ne poruncește să fim parte din Marea Comisie. Este responsabilitatea ta să împărtășești Vestea Bună.
Citirea Bibliei de Yom Kippur
|
|
Meditații
- Evrei 9:19-28
- Mielul lui D-zeu
- Păcatul
- Țapul Ispășitor