Donează     Rugăciune       TV LIVE                           

crestinul si biserica 640Creștinul și Biserica - Biserica lui Hristos a fost chemată să iasă afară și să „facă ucenici.” dar de multe ori s-a dovedit pasivă și a pierdut contactul cu realitatea din jur. Există și biserici care au înțeles că mesajul dragostei lui Dumnezeu trebuie manifestat față de aproape în diverse moduri. Această secțiune discută despre Biserica vie spiritual și cu impact în societate, tratând și cum ar trebui să ne raportăm noi, ca și credincioși, la Biserică, atât ca instituție cât și ca comunitate de creștini.

Realitati si perspective 98 - Ucenicizarea in societatea postmoderna - Paul Gibbs

Subiecte: De ce este importanta ucenicizarea? Semnificatia cuvantului „talmidim”; Care este esenta ucenicizarii? Etapele procesului de ucenicizare; De ce este important sa punem intrebari? Metoda Talmidim Flow. Invitat: Paul Clayton Gibbs (Fondator, Miscarea Pais, Anglia)

Azi avem un invitat special în studio: Paul Clayton Gibbs. Vrem să vorbim despre ucenicizare. Este unul dintre subiectele de discuție preferate ale lui Paul. El se află alături de noi fiindcă participă la o conferință, care s-a încheiat cu câteva ore în urmă, tocmai despre acest subiect, de aceea vrem să vorbim și noi despre asta. Însă, mai întâi, fiindcă ești aici pentru prima dată, la televiziunea Alfa Omega TV, spune-ne câte ceva despre tine, despre viața ta și cum ai ajuns să-L slujești pe Domnul în acest domeniu.

Eu și Lynn, minunata mea soție, suntem căsătoriți de 31 de ani și avem doi fii. Acum patru săptămâni, mi s-a născut primul nepot, ceea ce e minunat. Am devenit creștin la 14 ani, când un profesor de la școala mea mi-a spus despre o evanghelizare în cort. Atunci nu am înțeles ce era asta, dar pe atunci eram foarte bolnav, având o boală de piele. Se zvoneacă oamenii se duceau acolo și se vindecau după ce alții se rugau pentru ei. Un prieten de la școală mi-a sugerat să mă duc și eu, căci eram aproape infirm. Așa că, în ultima seară de evanghelizare, m-am dus acolo și mi-am predat viața Domnului. În acea seară, nu s-a rugat nimeni pentru mine, dar, prima dată când m-am dus la biserică, pastorul mi-a spus că mă pot ruga eu direct către Dumnezeu. Așa că m-am rugat, iar Dumnezeu m-a vindecat în numai nouă zile. A fost incredibil, fiindcă doctorii spuseseră că va dura nouă luni, dar eu m-am vindecat în nouă zile!

Asta s-a întâmplat când aveam 14 ani. Când am înțeles că Dumnezeu e real, desigur că am vrut să spun cât mai multor oameni. Doream să devin misionar, așa că m-am dus la un curs de pregătire, dar Dumnezeu m-a condus înapoi în Manchester, unde am început să lucrez în școli. Cam așa s-a întâmplat. Cred că m-am întors prin 1986 sau 1987.

Acum locuiești în America. Spune-ne de ce te afli acolo acum, iar mai târziu vom vorbi despre motivul pentru care ești implicat în această slujire. Însă acum spune-ne de ce te-ai mutat în America și ce faci acolo.

După ce m-am întors în Manchester, am început să lucrez în școli pe cont propriu. Curând, mi-am dat seama că erau mulți tineri care voiau să afle mai multe despre Dumnezeu, dar nu voiau să meargă la biserică dacă nu aveau acolo pe cineva care să-i călăuzească, să-i sprijine. Așa mi-a venit o idee care, mai apoi, a devenit Mișcarea Pais. Am recrutat niște tineri și, timp de un an, le-am oferit gratuit pregătire, mâncare și cazare. Mergeam în școli în echipă și fiecare își putea face legături în diferite părți ale orașului, putând astfel instrui tinerii. Apoi ne-am răspândit în toată lumea.

Într-o zi, un pastor al unei megabiserici din America s-a întâlnit cu unul dintre directorii mei naționali din Canada. Acesta încerca să ucenicizeze școala și comunitatea sa. Când a aflat ce făceam noi aici, m-a invitat în America pentru a-i ajuta să revizuim modul în care se lucrează cu tinerii și în cadrul comunității. Așa am început să ne extindem în toată lumea.

E interesant! Vom vorbi despre Mișcarea Pais în următoarea emisiune, iar acum vom vorbi despre ucenicizare. Înainte de a intra în detalii, fiindcă ucenicizarea e unul dintre motivele pentru care te afli aici și pentru care ai participat la conferința organizată de Federația Bisericilor Creștine Autonome din România, vreau să te întreb de ce e importantă ucenicizarea. Poate unii telespectatori consideră că predicarea, studiul biblic sau lucrarea de vindecare sunt mai importante decât ucenicizarea. De ce e importantă ucenicizarea în vremea noastră?

Isus a venit pe planetă cu 2000 de ani în urmă, având, în mod clar, o viziune pentru toată lumea. Isus a decis că cea mai bună metodă e ucenicizarea. Ucenicizarea nu a fost inventată de Isus, căci exista deja o cultură a ucenicizării, cu propria etichetă, în vremea lui Isus, adică perioada celui de-al doilea Templu. Mi-am zis că, dacă această metodă a fost destul de bună pentru El, e destul de bună și pentru mine.

Dacă e aplicată corect, ucenicizarea duce la înmulțire. Însă cred că ucenicizarea înseamnă cu totul altceva pentru noi decât a însemnat pentru Isus. Ucenicizarea, așa cum era folosită de Isus, este foarte puternică. Adevăratul meu motiv e faptul că, dacă Isus a adoptat această metodă, atunci asta ar trebui să facem și noi.

Spune-ne câte ceva despre cartea ''Talmidim: cum să ucenicizezi pe oricine în orice'' și despre cursul de pregătire ținut în România.

Noi nu am înțeles adevăratul sens al ucenicizării. Eu am vorbit despre ucenicizare mulți ani, iar oamenii erau foarte încântați, dar ei nu știau cum să facă ucenici mai departe. Cred că sensul dat de Isus ucenicizării este să folosim ceea ce a făcut Dumnezeu în noi și să ajutăm să facă același lucru în alți oameni. Așadar, trebuie să-i pregătim și să reproducem în ei ceea ce a făcut Dumnezeu în noi.

Eu am vrut să creez un instrument, un model pentru a putea uceniciza pe oricine în orice. Așadar, acest model poate fi folosit de cineva care vrea să îi învețe pe oameni cum să abordeze un studiu biblic, dar poate fi folosit și pentru a învăța pe cineva cum să facă vizite la spital, cum să-și împărtășească credința, cum să-și conducă familia și așa mai departe. E un instrument care să ajute pe oricine să ucenicizeze pe oricine altcineva cu privire la ceea ce a făcut Dumnezeu în viața sa. Așadar, am creat acest instrument, dar am scris și cartea care îl descrie, iar apoi, în cadrul cursului de pregătire, cursanților li se prezintă și cartea.

E minunat, căci am reușit să ținem acest curs de pregătire prin toată lumea. Cu excepția Antarcticii, am fost cam prin toate locurile. Biserica tânjește să renunțe la ideea de un singur om care le predică mai multora, adică un singur om stă la amvon și le spune oamenilor ce ar trebui să facă, la a-i mobiliza pe oamenii din biserică să se pregătească unii pe alții în funcție de darurile pe care le are fiecare. Asta face acest instrument.

Te rog să ne explici semnificația cuvântului ''talmidim'', căci vom vorbi despre acesta de mai multe ori în emisiune.

E un cuvânt din ebraică. ''Talmid'' înseamnă ''ucenic'', iar ''talmidim'' e pluralul acestui cuvânt, deci ''ucenici''. Se spune că Isus, și toți rabinii, dealtfel, aveau două feluri de ascultători: elevii și ucenicii. Elevul își asculta rabinul preferat, își lua notițe și decidea ce anume din spusele acestuia aplica în viața sa. Însă ucenicul îl urma pe rabin, urmărind ce făcea acesta.

Un istoric de seamă a spus: ''Elevul voia să afle ce știa rabinul, pe când ucenicul voia să fie ca rabinul.'' Cred că verbul acesta ''a fi'' este foarte important. ''Talmidim'', cartea pe care am scris-o, și instrumentul creat de mine, nu e numai despre a gândi și a cunoaște, ci și despre a pune în aplicare cunoștințele.

Esența ucenicizării, așa cum a înțeles-o Isus și care diferă de cum o înțelegem noi, am surprins-o sub forma unei întrebări. Aceasta e întrebarea mea din perspectiva lui Isus, căci am astfel de întrebări pentru diferite lucruri. Întrebarea mea legată de ucenicizare este: De ce educăm oamenii, sperând să aibă experiență, când Isus îi învăța pe oameni pe baza experienței, educându-i apoi pe parcurs?

Așadar, îi educăm pe oameni și sperăm să aibă și o experiență, iar, dacă nu, atunci încercăm să ne facem învățăturile cât mai dramatice, folosindu-ne de multe efecte de scenă, dar oamenii sunt interesați de ceea ce vrem să le spunem atunci când trecem împreună cu ei printr-o experiență.

Așadar, ''Talmidim'' este despre ucenicizare, trecând de la etapa de elevi, când știm ce a spus Isus și decidem ce vrem, la etapa în care imităm ceea ce a făcut El, iar apoi, noi, ca ucenici, ne luăm alți ucenici și îi ajutăm să facă ceea ce am făcut noi.

Alfa Omega TV

Poate că cei care ne urmăresc la televizor au o întrebare. Noi suntem creștini nou-testamentari. Este relevant pentru noi acest lucru? Cum să ne considerăm: elevi, ucenici, rabini sau învățători? Telespectatorii noștri fac parte din diferite categorii. Ce e mai important acum: să ne considerăm elevi și să învățăm, sau ucenici? Poate unii cred că acestea sunt concepte specifice Vechiului Testament și se întreabă ce relevanță au pentru noi, creștinii nou-testamentari. Te rog să ne oferi câteva lămuriri sub acest aspect.

Aș fi surprins dacă cineva ar spune că aceste concepte sunt specifice Vechiului Testament, căci Isus aparține de Noul Testament, El promovând ucenicizarea. El a spus: ''Duceți-vă și faceți ucenici...'' Ucenicilor Săi le-a spus: ''Urmați-Mă, vedeți ce fac Eu...'' Imediat vă voi explica și acest proces. El a spus: ''Urmați-Mă, vedeți ce fac Eu, apoi vă voi pune pe voi să faceți pentru ca și voi, la rândul vostru, să faceți ucenici.''

Așadar, cei care au devenit ucenici ulterior nu L-au putut urmări pe Isus, dar i-au urmărit pe ucenicii Săi. E ceva recurent, iar noi îi spunem ''șir de ucenici'', care se întinde pe 2 000 de ani. Așadar, e un concept nou-testamentar.

Am făcut câteva notițe din cartea ta, unde precizezi că acest proces e format din patru etape. Te rog să ne vorbești puțin despre aceste etape: explicații, întrebări, înțelegere și multiplicare. Explică-ne aceste etape esențiale din cadrul metodei tale!

Metoda Talmidim are un șablon simplu, care conține câteva diagrame și niște întrebări importante.

În prima etapă, a experienței, îi duci oameni să experimenteze și îți notezi ce scop urmărești cu fiecare experiență. Oricine poate face asta. Să zicem că e cineva care stă acasă și se roagă pentru oameni, dar vrea să-i instruiască și pe alții cum să se roage pentru oameni. Isus a spus să multiplicăm darurile, talentele pe care ni le-a dat Dumnezeu. Așadar, eu fac cu acea persoană ce a făcut și Isus. În primul rând, întreabă dacă vrea cineva să fie ucenicizat, sau instruit, de către tine, iar apoi du acea persoană într-o experiență. Stabilește un scop pentru acea experiență și pune-ți ucenicul să-și noteze ce faci tu și ce face el. Așa poate aduna mai multe idei și modele de acțiune.

A doua etapă este cea a întrebărilor. Trebuie să-l pui pe ucenic să se întrebe dacă metoda funcționează sau nu. Trebuie să vadă ce a fost mai eficient și ce a fost mai puțin eficient. Dacă ajuți pe cineva să învețe cum să se roage pentru oameni, atunci îi poți spune că veți face diferite lucruri, iar ucenicul să-și noteze ce a fost eficient și ce a fost mai puțin eficient.

În a treia etapă, a înțelegerii, îi ceri ucenicului să găsească un principiu, comparând lucrurile care au funcționat cu cele care nu au funcționat. În special, cere-i să vadă care e numitorul comun al lucrurilor care au funcționat, care e principiul care le unește. Așadar, după ce pui întrebări, treci la etapa înțelegerii, când începi să definești principii pe care le poți transmite mai departe și altor oameni. Aceste principii îi ajută pe ucenici să completeze lacunele și să explice alte principii pe care le pot învăța.

Apoi, în etapa a patra, a multiplicării, trebuie să adresezi trei întrebări, cum facem noi. Noi adresăm trei întrebări care să îl ajute pe cel ce ucenicizează să îmbunătățească ceea ce a făcut, să-i pregătească pe alții să facă ce a făcut el și să evite orice greșeli pe care le-ar putea face pe viitor.

Am înțeles tot ce ai spus, dar am o întrebare. În tot ceea ce ai spus despre ucenicizare, ai spus că adresarea de întrebări este foarte importantă. Mulți telespectatori poate spun că, dacă vor să ucenicizeze pe cineva, atunci trebuie să învețe acea persoană, transferând informații din ceea ce știu ei către ucenic. Însă tu ai spus că e important să punem întrebări. Explică-ne puțin acest lucru!

Este foarte important să adresezi întrebări. Se crede că, pe durata lucrării Sale, lui Isus I s-au adresat 300 de întrebări, dar probabil că a oferit un răspuns simplu și clar numai la trei întrebări. Așadar, dacă Îi adresezi o întrebare lui Isus, ai toate șansele să primești un răspuns clar și simplu numai o dată din 100 de ori.

Însă, fiind rabin, Isus a adresat și El întrebări. Cred că e important să înțelegem că El a făcut asta pentru ca noi să și simțim ceea ce simte Dumnezeu și nu numai să știm ce știe El. Așadar, dacă adresezi întrebări, te pui în locul lui Dumnezeu, iar, dacă avem destul timp, vă voi explica mai târziu ce vreau să spun cu asta. Așadar, e important să punem întrebări.

Un alt beneficiu al adresării de întrebări e faptul că, uneori, când oamenii nu știu ce să întrebe, tu, cel care îi ucenicizezi, le poți adresa întrebările pe care ai vrea ca ei să le adreseze. De exemplu, în prima etapă a învățării, oamenii sunt activi, fac ceva. Chiar și noi cunoaștem oameni care sunt ocupați, făcând mereu tot felul de lucruri, dar fără a se întreba dacă ceea ce fac funcționează cu adevărat. Așadar, ucenicizatorul le adresează întrebările pe care ei le-ar adresa în a doua etapă, adică cea a întrebărilor. Asta până când ucenicul tău începe să-și pună singur astfel de întrebări. Așadar, trebuie să creezi tipare de gândire și de acțiune în persoana pe care o pregătești pentru ca, apoi, ucenicul tău să nu mai aibă nevoie de tine, ci să se descurce singur.

Paul, în a doua parte a discuției noastre, vreau să te întreb despre metoda Talmidim Flow și să ne spui mai precis cum implementezi această metodă, fiindcă unii telespectatori vor să afle mai multe. Însă, înainte, aș vrea să spun că am aici aceste cărți. Despre ''Talmidim'' am vorbit deja și am tradus-o și în limba română. Cealaltă carte este ''Haverim: How to Study Anything with Anyone''. Va apărea și o a treia carte, ''Shalom''. Ce le poți spune despre aceste cărți celor ce ne urmăresc?

''Haverim'' e un cuvânt în ebraică ce înseamnă ''prieteni care studiază împreună''. E un cuvânt evreiesc din Vechiul Testament. Scopul celor trei cărți este cum să trecem de la unul pentru mulți la mulți pentru mulți. Cum echipăm omul obișnuit din Biserică să facă asta?

Mulți ani la rând, spre deosebire de Noul Testament și de ceea ce a făcut Isus, acum s-a ajuns ca un singur om să stea pe scenă, vorbind și spunându-le tuturor ce să facă. Dar în Efeseni ni se spune că liderii trebuie să ofere pregătire. Noi îi pregătim pe sfinți, pentru că e treaba acestora, adică a creștinilor obișnuiți, să facă asta. Un creștin obișnuit ar trebui să-și poată împărtăși credința și să le poată explica celorlalți oameni ce scrie în Biblie. Însă noi am inversat situația.

Mai devreme am precizat care era întrebarea mea din perspectiva lui Isus. Întrebarea mea pentru Haverim sună astfel: de ce le spunem oamenilor ce anume să învețe, când Isus le spunea cum să învețe?

Și aici există patru etape care te vor ajuta să studiezi orice parte din Biblie, fie că e vorba de un subiect, un verset, o relatare, una dintre epistole... Însă adevăratul scop al acestei cărți e misiunea căci, după ce afli aceste lucruri, îi poți ajuta și pe alții să le descopere.

Să zicem că suntem colegi de serviciu, eu sunt creștin, dar tu nu Îl cunoști pe Isus încă. Cartea aceasta nu mă va ajuta să-ți spun ce să faci, ci mă va ajuta să-ți adresez întrebări ca să aflu ce vrei să înveți, iar eu te voi ajuta să afli aceste lucruri în Biblie. Asta e diferit la această metodă. De aceea s-a apropiat Filip de eunuc. Poate că telespectatorii cunosc relatarea despre eunucul care cerceta Biblia, dar nu prea înțelegea mare lucru. Însă Filip l-a întrebat ce citea, ce întrebări avea și apoi, pe baza Scripturii, l-a putut ajuta să găsească răspunsuri.

Paul, aici, în Europa, dar nu numai, avem o mentalitate grecească. Însă, în cărțile tale, ne propui să abordăm aceste subiecte cu o mentalitate evreiască, folosind modul evreilor de a analiza diferite situații și scrierile biblice. Dacă nu mă înșel, în cartea ''Talmidim'' ai menționat patru metode evreiești: Ce ne poți spune despre aceste patru metode?

Prima metodă de care am spus este din ''Talmidim''. Sh'eilot, cea referitoare la întrebări. Mai sunt: aggadah și...Kavanah! Am folosit acești termeni deoarece, când folosești un termen în engleză, oamenii se gândesc imediat că îi cunosc sensul. La fel e și în română. Da, dar în Anglia sau America, dacă spui că vei vorbi despre ucenicizare, oamenii își spun imediat că e vorba despre cum să îi înveți pe oameni din Biblie, dar nu e așa. De aceea îmi place să folosesc termenii în ebraică, pe de o parte, ca oamenii să aibă mintea deschisă, dar și pentru a le arăta că e ceva din Biblie, că e ceea ce credea Isus și ceea ce a făcut. Asta cred eu că are un impact extraordinar.

Vreau să vorbesc despre kavanah, un cuvânt evreiesc care cred eu că e esențial pentru mesajul transmis de Isus, dar pe care noi nu-l cunoaștem. A avea kavanah înseamnă a recunoaște prezența lui Dumnezeu și scopul Lui în ceea ce faci. O zicală veche evreiască spune: ''Pentru porunci, ai nevoie de kavanah.'' Aceasta înseamnă că nu ai cum să împlinești cu adevărat o poruncă dacă nu ești călăuzit de prezența lui Dumnezeu, sau dacă nu urmărești scopul Său.

Însă și mai bine este atunci când împlinești o poruncă, știind că Dumnezeu e cu tine și înțelegând că, prin ceea ce faci, împlinești scopul lui Dumnezeu și nu pe al tău. Cred că primim mai multă ungere și aducem mai multe roade atunci când facem ceva în prezența lui Dumnezeu și având scopul Său în minte. Atunci când ucenicizăm oameni, trebuie să folosim anumite întrebări care să-i ajute pe oameni să înțeleagă care e scopul lui Dumnezeu în ceea ce sunt ei chemați să facă și nu să-și urmărească propriul scop.

În unul dintre capitolele din cartea ta, menționezi despre aggadah, sau cum să spui povești minunate, sh'eilot sau cum să pui întrebările potrivite, și apoi talmidim sau cum să alegi ucenicii potriviți. E ceva foarte interesant și sper ca oamenii să fi fost provocați prin asta să încerce să-și schimbe modul de gândire. Chiar și eu îmi dau seama uneori că am o altă gândire, căci mentalitatea evreilor și modul lor de abordare a lucrurilor sunt puțin diferite.

Vreau să mai spun repede ceva despre asta. Ceea ce mi-a atras atenția, făcând două studii diferite... Studiam postmodernismul, postcreștinismul, și valorile pe care oamenii vor să le experimenteze, căci vor să ia parte la ce se întâmplă, nu vor imagini care să le ofere răspunsuri, ci care să ridice întrebări și, în timp ce descoperă diferite lucruri, vor să se simtă conectați cu alți oameni.

În timp ce citeam despre aceste patru valori, am făcut și ceea ce credeam a fi un studiu separat despre metodele rabinice. Atunci mi-am dat seama că metodele rabinice se potrivesc perfect în perioada postmodernă. E adevărat că trăim într-o lume caracterizată de mentalitatea greacă și am folosit metode evreiești. Însă, eu având o gândire occidentală, am reutilizat aceste metode într-un mod pe care să-l putem înțelege și cred că această combinație este foarte puternică.

Următoarea mea întrebare era: cum se potrivește această învățătură, această abordare, în cultura actuală, în societatea noastră postmodernistă? Însă, fiindcă mi-ai răspuns deja, poate mai ai ceva de adăugat... Poate că oamenii se întreabă cum a găsit Paul Gibbs o metodă nouă, o teologie nouă, ce face parte din lumea postmodernă, aplicând-o în cazul învățăturilor tradiționale. Te rog să ne spui din nou unde ai încadra această metodă de învățare.

Nu știu cum primesc alții viziunile, dar eu le primesc atunci când port discuții neobișnuite cu Dumnezeu. În timp ce-I adresezi întrebări lui Dumnezeu, permițându-I și Lui să-ți adreseze întrebări, viziunea devine tot mai clară. Sunt o persoană căreia îi place să rezolve probleme, așa că lucrez cu tineri și cu tineri adulți. Îmi dau seama că, fiindcă vin din biserici pentru a se pregăti cu noi, sunt ''analfabeți'' din punct de vedere biblic, căci nu știu decât ce le spun pastorii, iar dacă nu află ceva de la pastori, nu știu cum să afle singuri diferite lucruri. Acești oameni nu au fost ucenicizați. Așadar, asta era o problemă pe care eu trebuia să o rezolv.

Eu nu am găsit răspunsuri în învățături imaginare, ci în ceea ce a făcut Isus. Problema este că nu Îl înțelegem pe Isus în contextul în care a trăit și, dacă nu Îi înțelegem contextul, pierdem și esența a ceea ce a făcut El. Așadar, eu am unit aceste două lumi. Oamenii vor să experimenteze, să participe, vor imagini și să pună întrebări în cadrul unui grup, vor să se conecteze cu alți oameni și să facă totul împreună. Eu am descoperit că ceea ce a făcut Isus și metodele rabinice se potrivesc perfect în lumea noastră.

În ultima parte a emisiunii, vrem să prezentăm cât mai multe lucruri practice pentru cei care vor să adopte, să introducă, să promoveze aceste învățături. În cartea ta ai menționat metoda Talmidim Flow. E vorba de ceva practic. Ce trebuie să facă un pastor sau un lider care vrea să folosească această carte pentru a găsi o altă metodă de ucenicizare, pentru a o folosi în biserica și în comunitatea sa? Te rog să ne explici ce e de făcut.

De unde să încep? În primul rând, trebuie să-și ia cartea, după care poate descărca multe materiale gratuite. Poate descărca materiale despre cum să învețe pe cineva să se roage, sau tot felul de alte lucruri, folosind metoda Talmidim Flow. Puteți intra pe pagina mypais.com. Această metodă prezintă un mod de a organiza biserica, o lucrare...

E un fel de diagramă, un procedeu, o procedură. Așadar, într-o organizație există diferite roluri. Eu sunt directorul fondator și am directori naționali și lideri de echipă, care au echipe ce ajung la oameni. Între aceste roluri diferite există ceea ce noi numim ''siguranțe'', adică modul nostru de a uceniciza.

Așadar, felul în care îi ucenicizez eu pe directorii naționali și materialele folosite de mine sunt preluate apoi de către aceștia, care le folosesc cu altcineva, care le folosește apoi cu altcineva. Așadar, eu știu că ceea ce îi învăț pe oameni va ''curge'', ajungând până la oamenii cu adevărat importanți, adică cei pe care îi slujim.

Isus a spus: ''Dacă Mă iubiți, veți păzi poruncile Mele.'' El le-a cerut ucenicilor să transmită mai departe tot ce-au învățat de la El. Despre asta este vorba: despre Isus, despre a-i instrui pe oameni să le transmită și altora tot ce le-am transmis noi lor. Prin această metodă putem să și monitorizăm oamenii, fiindcă nu obții ceea ce te aștepți să obții, ci ceea ce găsești.

De la o anumită etapă, le spunem oamenilor ce să facă și ne așteptăm ca ei să facă tocmai asta. Însă, de cele mai multe ori, nu se întâmplă așa. Prin această metodă, ne adresăm numai câtorva oameni, deci nu vrem să ucenicizăm pe toată lumea. Desigur că ținem și noi slujbe divine duminica, dar, pentru a fi mai eficienți, avem un grup mai mic de oameni care sunt pregătiți de noi, cărora le prezentăm sesiuni de învățătură, iar apoi, ei vor folosi aceste sesiuni la un alt nivel, cu alți oameni. Așa funcționează metoda noastră.

E important de menționat acest lucru. Cine vor fi oamenii, organizațiile sau entitățile care vor fi dispuse să folosească la potențial maxim metoda Talmidim Flow?

În ce privește bisericile, e vorba de cele care vor să aplice multiplicarea, cele care vor să mobilizeze congregația, dându-și seama că trebuie să le ofere instrumente noi, care nu există deocamdată. Aceste instrumente chiar nu există deloc.

Există însă cursul Alpha, care mi se pare fenomenal pentru evanghelizarea oamenilor, dar, după ce aceștia își predau viața Domnului, cursul Alpha nu mai e de folos. În schimb, Haverim e un instrument minunat ce poate fi folosit după Alpha, căci sunt asemănătoare.

Cred că bisericile care vor să-și mobilizeze congregațiile vor folosi metoda noastră, bisericile care vor ca membrii congregației să se ucenicizeze unii pe alții, cele care vor ca oamenii din congregație să transmită mai departe Cuvântul lui Dumnezeu și să nu se bazeze numai pe pastor să facă asta.

În ce privește persoanele individuale, ne adresăm tuturor celor care vor să ajute la extinderea Împărăției lui Dumnezeu în mediul lor, fie că e vorba de mediul de afaceri, de vecinătate, de familie. E pentru oricine vrea să ajute în mod practic la extinderea Împărăției lui Dumnezeu. Aceste instrumente vă pot fi de folos.

E important fiindcă, în România, numeroase biserici, numeroși creștini și numeroși lideri cred și spun că vor să reînvie valorile Bisericii Primare. Unde se încadrează, în acest curent, învățăturile tale, metoda Talmidim și Mișcarea Pais? Fac parte din acest curent, sunt compatibile cu acesta, sau sunt complementare acestuia?

Nu cred că putem reînvia valorile Bisericii Primare dacă nu facem lucrurile așa cum se făceau atunci. Nu mă refer la lucruri demodate, căci aceste metode nu sunt demodate, ci se potrivesc foarte bine cu oamenii de acum. Consider că aceasta e problema: credem că, predicând, putem face ca lucrurile să prindă viață, că putem predica despre valorile Bisericii Primare, iar apoi rămânem mirați că nu se întâmplă cum am vrut. Nu poți schimba legile numai predicând, ci poți schimba lucrurile numai dacă îți schimbi sistemul și ceea ce măsori.

Trebuie să facem trei lucruri: să-i inspirăm pe oameni și să-i învățăm, dar trebuie să le oferim sisteme și instrumente noi, dar și un mod nou de a cântări reușita. Cred că așa poate lua naștere o mișcare. Știi că ai nevoie de un concept nou, dar ai nevoie și de instrumente noi, precum și de dovezi că metoda funcționează. Așa vrem să pornim noi, cei de la Pais, o mișcare nouă.

Am o întrebare pentru tine pe care o adresez multor invitați la emisiunea noastră. Noi ne rugăm aici, în România, și poate că și voi vă rugați, în America sau Marea Britanie, pentru o trezire majoră, ca Duhul Sfânt să atingă multe inimi pentru ca oamenii să se întoarcă la Hristos și să ne invadeze bisericile, în sens pozitiv. În America și Marea Britanie sunteți obișnuiți deja cu această idee și vrem ca și în România să aibă loc o ''inundație'' majoră cu noi credincioși. Învățăturile tale despre ucenicizare au devenit importante în acest sens, căci ar putea reprezenta o soluție. Noi, cei din România, ne rugăm intens ca să aibă loc o trezire de proporții. Însă nu toate bisericile sunt pregătite pentru asta. Ele sunt pregătite să predice în fața cât mai multor oameni, dar nu sunt pregătite să ucenicizeze.

Da, și e clar că trebuie să schimbăm acest lucru. Această schimbare e posibilă și nu e deloc dificilă. Chiar dacă, la început, poate părea ciudat, în cele din urmă, putem schimba starea actuală.

Mi-ai amintit de un clișeu cu care nu sunt de acord. Acesta sună astfel: ''Metodele noastre trebuie să se schimbe, dar mesajul trebuie să rămână neschimbat.''Nu cred că metodele noastre se pot schimba dacă nu schimbăm mesajul mai întâi. Desigur că nu cred că trebuie schimbat mesajul fundamental, cel transmis de Biblie, faptul că Isus a murit pe cruce pentru a șterge păcatele noastre, numai prin El putând ajunge noi la Tatăl ceresc.

Însă trebuie să schimbăm mesajul pe care îl transmitem de la amvon. Noi acum le spunem oamenilor: ''Veniți la biserică și aduceți-vă și prietenii.'' Chiar dacă nu spunem clar că acesta e mesajul transmis, în mod cert, acesta este. ''Aduceți-vă prietenii, dați zeciuială și ofrande, iar Biserica va face restul în locul vostru!'' Acest mesaj trebuie să se schimbe, căci, altfel, nici metodele noastre nu se vor schimba. Noul nostru mesaj trebuie să fie: ''Suntem aici pentru a vă pregăti să faceți asta, căci voi veți face ca lucrurile să se întâmple.'' De fapt, vrem să vă pregătim pentru atunci când veți ieși din biserică.

Așadar, nu ne axăm pe aducerea oamenilor în biserică. Instrumentul de care avem nevoie ca să-i pregătim în acest scop... Conceptele noastre actuale sunt unele învechite, căci spunem: ''Aduceți-i la noi'', iar instrumentele folosite de noi sunt fluturașii, reclamele, pe care le folosim ca să ne aducem prietenii la biserică. Trebuie să le oferim alte instrumente oamenilor, căci noul nostru mesaj este: ''Puteți face și voi asta în mediul vostru.'' Trebuie să le oferim instrumente care să-i ajute să facă asta.

Apoi, mai avem nevoie și de sisteme noi de măsurare a reușitei. Singurul nostru mod de a cântări reușita acum îl reprezintă numărul de scaune ocupate în biserici, sau poate că și resursele financiare. Trebuie să prezentăm mai multe relatări despre ceea ce fac oamenii în comunitățile lor.

Așadar, avem nevoie de concepte noi, de instrumente noi și de metode noi de măsurare a reușitei, pe care le putem pune în evidență pe scenă, prin filmările făcute. Astfel, oamenii sunt echipați și pot aduce schimbări în comunitățile lor, în mediile lor de afaceri, în familiile lor. Cred că acest lucru este extrem de important.

E o concluzie importantă a discuției noastre și e un mod nou de a uceniciza într-o societate postmodernă. Cred că acesta ar fi un titlu potrivit pentru discuția noastră. Paul, în emisiunea viitoare vom vorbi mai mult despre Mișcarea Pais. Îți mulțumesc din nou și sper ca venirea ta aici să fie începutul a unui mod nou de a uceniciza în țara noastră.

Gasiti mai multe emisiuni Realitati si Perspective la https://alfaomega.tv/intelegereavremurilor/rsp


Conferința "Cum sa ucenicizezi pe oricine, oriunde" - Talmidim 2019 - înregistrări

Conferința „Cum să ucenicizezi pe oricine, oriunde” a fost organizată în februarie 2019 de Biserica Aletheia din Timișoara. Evenimentul a reunit reprezentanți ai bisericilor evanghelice care fac parte din Federația Bisericilor Creștine Autonome din România (FBCAR). Organizatorii au adus în atenție una dintre temele actuale ale lumii creștine. Invitatul principal a fost Paul Gibbs, autor și vorbitor implicat în formarea de ucenici la nivel mondial. După cum a afirmat pe parcursul conferinței, ucenicizarea poate fi privită ca o călătorie. La rândul lor, vorbitorii din România au abordat subiecte precum: ucenicia în supranatural, fundamentul uceniciei și nevoia de lideri care să formeze ucenici. Participanții la conferință au fost conștientizați de importanța procesului de ucenicizare în bisericile locale, dar și în afara lor.

 
Sesiunea 1/4

 


 

 
Sesiunea 2/4

 


 

 
Sesiunea 3/4

 


 

 
Sesiunea 4/4

Alfa Omega TVSusține publicarea materialelor creștine

Dacă v-a plăcut acest articol și doriți să citiți mai multe articole de acest gen, dați click aici pentru a afla despre modalitățile prin care ne puteți ajuta. Dorim să ajungem la cât mai mulți oameni cu mesajul Evangheliei, dar nu putem face aceasta fără ajutorul vostru! Ajutați-ne financiar să continuăm!

Secțiunea - Istoria creștinismului

istoriacrestinismului

Istoria creștinismului - Această mică secțiune de istorie a creștinismului acoperă perioada de la răstignirea lui Hristos până în zilele noastre, structurată pe 6 părți. Istoria e prezentată succint, oferind frânturi din marile evenimente ce au marcat evoluția creștinismului de-a lungul timpului, cu scopul de a vă stimula curiozitatea mai departe. Sunt de asemenea schițate portretele marilor personalități care au influențat creștinismul și au modelat astfel istoria întregii lumi. Vezi aici toate părțile

Alte informatii

Canalul Alfa Omega TV poate fi receptionat gratuit via satelit: Eutelsat E16A, 16 grade Est, Frecventa – 12.717 Mhz, Polarizare Orizontală, Symbol rate - 7500 ks/s, FEC - 3/4, Codare - MPEG-4. Alfa Omega TV Production detine 2 licente de emisie TV pe satelit: canalele Alfa Omega TV si Alfa Omega TV International. SC Alfa Omega TV Production SRL, Str Aurel Pop nr. 8, Timisoara. Reprezentant legal si asociat unic: Petan Tudor. Conducerea societatii: Petan Tudor: director general, coodonator programe; Petan Mirela: director executiv; Mocofan Muguras: director tehnic/dezvoltare.  Cod de conduita profesionala

x

Abonează-te la revista gratuită, la newsletterul nostru email sau la punctele de rugăciune lunare, durează doar câteva secunde.  Abonare

Rugaciune Ai o problemă și ai nevoie de ajutor în rugăciune? Suntem aici pentru tine, te putem sprijini, ne rugăm împreună cu tine! Scrie-ne!

Alfaomega.tv folosește cookies. Info și setări: Politica Cookies. Politica confidențialitate.